Pagina's

vrijdag 1 januari 2016

2016


Het nieuwe jaar is begonnen. Ik wil graag iedereen een fijn en een goed nieuw jaar toewensen.
Ik keek erg uit naar 1 januari. De decembermaand is gezellig, maar voor mij om verschillende redenen ook een moeilijke maand.
Zoals ik eerder schreef heb ik mijn best gedaan om het jaar 2015 zo goed mogelijk echt af te sluiten. Het was hard werken, maar ik heb er een goed gevoel over. De lat lag hoog, maar voor mijn eigen verwerking was dit nodig. En het voelt goed...
We mogen weer een uitkijken naar nieuwe dingen, plannen maken. De dagen worden langzaam alweer wat langer, heerlijk!!
Mijn voornemen is meer bezig te gaan met mijn MS, mijn lichaam vraagt erom.
Volgende week ga ik alle moed verzamelen en ga ik contact zoeken met het MS-kliniek in Nijmegen.
Eerst maar es afspraak maken voor een intake gesprek, en dan kijk ik wel verder.....
Ik vind het erg moeilijk, omdat ik....ja, hoe zeg ik dat nou....ik zie mijzelf niet als MS-patiƫnt.
Ik zie mijzelf en vergelijk mij met gewoon een gewone gezonde vrouw van 42...
Ja dat kan je als positief zien, en ik sta ook zeker positief en blij in het leven, maar ik heb best wat beperkingen. Vooral het lopen, dan ben ik echt iemand met een behoorlijke beperking. En dat doet zeer...
Ik zou in dec naar een avond gaan van dit Koningskind, een avond over: Beeldvorming en communicatie, bepaalt mijn handicap/beperking jouw beeld? Echt waar, ik wilde daar heel graag heen. Maar hoe dichterbij die avond kwam, hoe meer somberder ik werd. Mijn hoofd zat zo vol, ik functioneerde nog net in mijn gezin. Dus ik heb tegen mijn vriendin gezegd dat ik toch maar niet ging. En toen viel er zo'n last van mij af, ongelofelijk! Ik zag er, onbewust erg tegenop.
En ik werd mij bewust van wat ik moeilijk vond: Het ging om mij, ik was degene met een beperking waar men al een snel een bepaald beeld bij heeft als ze je zien rijden in je rolstoel of op je scootmobiel. Maar ik wilde niet dat ik het was, ik wilde graag als begeleiding met iemand mee die de beperking heeft....maar niet ik met de beperking, je bent eigenlijk het 'onderwerp'
En daar wil ik dus oa mee bezig, het onder ogen zien dat ik het wel ben met die beperking, maar ook bewust zijn van dat ik MS heb, maar dat ik het niet ben! In de eerste plaats ben ik Mathilde..;)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten